Srážková činnost je jedním z hlavních faktorů ovlivňujících celkovou funkci městského odvodnění. Otázka volby „zatěžovacích“ srážek je v rámci studií a projektů zaměřených na koncepční plánování a zpracování generelů odvodnění u provozovatelů a správců veřejné kanalizace pečlivě řešena.

Data srážkových intenzit a úhrnů, jejich trvání a opakování zásadně ovlivňují riziko bezpečného odvádění srážkových vod, speciálně u srážek, které přesahují kapacitní možnosti stokové sítě. Zkušenosti z posledních let navíc jasně ukazují, že extrémní srážky narůstají i v důsledku nastupující klimatické změny. Faktem přitom zůstává, že stávající generely odvodnění se zabývají zátěžovými srážkami v rozsahu opakování 1 až 10 let.

Cílem analýzy spojené s extrémními přívalovými srážkami je posouzení adekvátního zabezpečení systému odvodnění za extrémních podmínek. Dosáhnout stoprocentní bezpečnosti odvodnění stokovou sítí pro extrémní přívalové srážky s opakováním jednou za 20, 50 nebo 100 let není stoprocentně možné; je však možné znát chování městského odvodnění s cílem zmírnění rozsahu škod způsobených těmito srážkami v intravilánu města (blokování dopravy, ohrožení infrastruktury – metro, ochrana historických a klíčových objektů, zajištění průjezdnosti záchranného systému, atd.) pomocí adekvátních opatření na stokové síti nebo řízeným povrchovým odvedením srážkových vod v povodí do místa rozlivu.

Hlavní město Praha prostřednictvím PVS, a.s. nechalo zpracovat studii vlivu extrémních přívalových srážek na funkci městského odvodnění (technická infrastruktura, povrch) za povodňových stavů.

„Studie extrémních posuzovacích a zátěžových přívalových srážek s vlivem klimatické změny na území hlavního města Prahy“, která slouží pro posouzení a vyhodnocení funkce odtokových poměrů v urbanizovaném povodí pomocí matematických simulačních modelů, definuje soubor n-letých extrémních zatěžovacích srážek (s dobou opakování 20, 50 a 100 let) s analýzou vlivu klimatické změny.

Studie ke stažení zde.